Nationell konferens: Parkering och mobilitet för nya bostäder

Idag den 8 november går konferensen Parkering och mobilitet för nya bostäder av stapeln, arrangerad av Trafikutredningsbyrån i samarbete med KTH. Konferensens mål är att vara en arena för inspiration och dialog om hur staten, kommuner, byggaktörer och mobilitetsleverantörer i samverkan kan skapa bästa möjliga lösningar inom ramen för nuvarande lagstiftning. Deltagarna blickar också framåt och diskuterar vad som kan förändras och förbättras. Från TIP deltar Magnus Björkman för att berätta om pilotprojektet Brf Villa Mälarhöjden ur ett mobilitets- och livsmiljöperspektiv.

Den byggande bostadsrättsföreningen Villa Mälarhöjden i Stockholm rymmer en villa från 1923 och fem trädgårdsbostäder byggda 2021. TIP har varit arkitekt och projektlots i omvandlingen från villa till bostadsrättsförening. 

Stor vikt har lagts vid livsmiljö och utevistelse, och trädgård har prioriterats framför parkering. Kommunens krav var att tre parkeringsplatser skulle kunna anordnas. I bygglovsskedet har dessa tre platser streckats in i trädgården, som en teoretisk möjlighet. Den befintliga villan, som tidigare hade tre bilplatser, har idag en. Denna plats ligger på mark som är upplåten ihop med bostadsrätten, och kan användas på bekostnad av egen trädgård. Här står idag en elbil som kan bokas genom delningstjänsten GoMore. 

De boende önskar så mycket trädgård som möjligt. Sedan inflyttningen 2021 har inga förslag inkommit om att omvandla trädgård till parkering. Däremot har förslag om att förbättra cykelparkering genomförts, och en gemensam yta motsvarande två bilplatser i storlek används idag för cykeluppställning och gemensamma trädgårdsredskap.

I många stadsnära villakvarter förekommer idag rivningar och nybyggnation av bostadsrättsföreningar. Det finns – med all rätt – en negativ opinion mot rivningar, förstörda trädgårdar, ny bebyggelse som spränger skalan och stora parkeringsplatser som tränger undan grönska och sänker helhetsupplevelsen. Brf Villa Mälarhöjden visar att det är möjligt att skapa fler bostäder utan något av detta. Hela skillnaden ligger i att värdesätta trädgårdsstadens kvaliteter och sätta livsmiljön främst.

Föregående
Föregående

Platsbesök i Linköping

Nästa
Nästa

MoBo III förlängs och utvidgas